۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
بازدید:۲۶۷۶
صد آنلاین | بعضی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هستند که نباید لمسشان کرد، با آن‌ها تماس از نزدیک داشت و در آن‌ها تغییری ایجاد کرد.
کد خبر : ۷۴۳۰۹

به گزارش صد آنلاین ، بعضی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هستند که نباید لمسشان کرد، با آن‌ها تماس از نزدیک داشت و در آن‌ها تغییری ایجاد کرد. زیرا آن‌ها محصول هزاران سال کار طبیعت یا انسان‌ها هستند. به همین دلیل است که نباید نگاره‌های تخت جمشید را لمس کرد، به آویز‌های رسوبی غار علیصدر دست زد، کریستال‌های غار نمکی قشم را جدا کرد، روی کلوت‌های شهداد آفرودسواری کرد و یا وارد آبشار آهکی اسکلیم سوادکوه شد. امروز قصد داریم درباره آبشار آهکی اسکلیم صحبت کنیم. جایی که باید آن را از دور تماشا کرد و از وارد شدن به آن خودداری کرد.

 

 

 


آبشار آهکی (اسکلیم) سوادکوه | جاذبه‌ای که از دور باید تماشایش کرد

 

 


سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که به داشتن آبشار‌های فراوان معروف است. اما آنچه که شما در آبشار آهکی سوادکوه می‌بینید، ممکن است در هیچ کجا این زیبایی و طراوت را تجربه نکنید. آبشار آهکی سوادکوه نام‌های دیگری هم دارد. ممکن است آن را به نام آبشار اسکلیم یا به زبان محلی گالش کلا هم بشناسید. در هر صورت در میان جنگل‌های سر به فلک کشیده سوادکوه این طبیعت شگفت‌انگیز شما را به بهشتی روی زمین می‌برد. کوه‌های هیرکان میزبان آب‌هایی است که از این آبشار به پایین می‌ریزند. آنچه این آبشار را جذاب کرده است، زیبایی چشم‌نواز آن است. شاید گذاشتن نام عروس آبشار‌های سوادکوه بر روی آن چندان هم مبالغه نباشد. آبشار آهکی از آبشار‌های منطقه لفور است و در مسیر رسیدن به آن، طبیعت زیبا، حوضچه‌های کوچک و آبشار‌های متعددی را می‌بینید.

 


هنگامی که خود را در یک روز تعطیل به این منطقه می‌رسانید پس از سفر متوجه می‌شوید که به خستگی‌اش می‌ارزید که یک روز خود را برای دیدن این آبشار پرهیجان بگذارید. البته فقط دیدن آبشار نیست. شما می‌توانید جنگل نوردی کنید و ساعاتی را در کنار این طبیعت بکر به خوشی بگذرانید

چرا نباید وارد حوضچه‌های آبشار اسکلیم شد؟

همان‌گونه که پیشتر گفتیم، حوضچه‌های آبشار کلیم، محصول میلیون‌ها سال، رسوب‌گذاری آهکی است که از دوران ژوراسیک تا امروز ادامه داشته است. از همین رو، هر میلی‌متر از دیواره این حوضچه‌ها، یادگاری باستانی از عمر طولانی کره زمین است. از همین رو وارد آبشار اسکلیم شدن، از نظر اخلاقی کار درستی نیست. برخی تصورات درباره تاثیر درمانی مواد معدنی در آب این آبشار هم از دید علمی چندان معتبر نیست و هیچ منبع موثق دانشگاهی تایید نکرده است که بیماری‌های اسکلتی با بودن در آب دارای مواد معدنی بهبود می‌یابد! حتی اگر چنین چیزی درست هم باشد، چشمه‌های آب گرم سرعین، برای این منظور مناسب‌سازی شده است و بهتر است به این آبشار تاریخی آسیب نزنیم.

 


چرا بازدید از آبشار آهکی سوادکوه را پیشنهاد می‌کنیم؟

ممکن است از خودتان بپرسید چرا بین این همه آبشار، آبشار آهکی سوادکوه این همه مشهور است؟ آبشار‌های متعددی ممکن است حتی در نزدیکی محل زندگی‌تان هم باشد؛ اما آبشار سوادکوه چیز دیگری است. دلایلی که این مکان را منحصربه‌فرد کرده است، متعدد هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
• طبیعت بکر و جنگل‌های سر به فلک کشیده اطراف آبشار
• صخره‌های آهکی آبشار که زیبایی آن را چند برابر کرده است
• امکان تماشای آبشار‌ها و حوضچه‌های متعدد در مسیر رسیدن به آبشار

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها